Türkiztoll

Színezd ki vele a hétköznapokat! :)

Egy mesés bejegyzés

- október 2, 2015

Egy-két hete felfedeztem magamnak egy régi-új világot, méghozzá a mesék világát. Ismét eszembe jutott, hogy milyen kellemes tevékenység a meseolvasás, a mesehallgatásról nem is beszélve! Emlékszem gyerekként mennyire szerettem, amikor anyukám felolvasott nekem a Grimm legszebb meséi közül, vagy Illyés Gyula 77 magyar népmeséjének egyikét. A mesehallgatás mindig egy különös világba repített el. Imádtam hallgatni anyut, ahogy mesél és közben megváltozik a hangja és átszellemül meseolvasóvá, mesemondóvá. Ahogy utánozza a karaktereket, ahogy hangsúlyoz, ahogy felveszi mesehangját, valahogy bűvös dallama volt az egésznek és ez a dallam engem mindig távoli tájakra repített. Nem csak gyerekként, de felnőttként is részem volt sokszor ebben a kiváltságban, sőt a mai napig mesél nekem az én drága anyukám, valahányszor hazalátogatok.

Ilyen háttérrel és előtörténettel nem csoda hát, hogy ez lett a régi-új hobbim, sőt szenvedélyem. Egy következő bejegyzésben meg is osztok veletek néhányat, a legújabb kedvenceim közül, de ma valami másról szeretnék írni…

meseváros

Szeptember 30-án, Benedek Elek születésnapján van a népmese napja. Tegnapelőtt, egészen pontosan tizedik alkalommal ünnepelhettük meg ezt a nemes napot. Ezért gondoltam, hogy egy kicsit én is szeretném kivenni részem ebből az ünnepségből és elmondani, hogy miért is szeretem a meséket. Nem csak a magyar népmeséket, hanem úgy általában minden mesét.

Lássuk csak, mi mindent nyerhetünk a mesék által:

  • Újra gyerek lehetsz: akár hallgatok, akár olvasok egy mesét, az máris felér egy időutazással. Nem csak a mesébe utazom el, de visszamegyek a saját gyermekkoromba is. Újra kislány vagyok, újra enyém a világ és újra egy biztonságos közegben érzem magam, ahol csupán annyi a dolgom, hogy figyeljem a történetet és élvezzem annak minden percét.
  • Higgy a csodákban! – ezt üzenik neked.  A mesék megtanítanak, vagy újratanítanak hinni.
  • Minden jó, ha jó a vége: a legtöbb mese vége jó, hisz a jók győznek, elnyerik méltó jutalmukat, a gonosz pedig elnyeri méltó büntetését. A mese arra tanít minket, hogy legyen néha bármilyen nehéz is, végül mégiscsak megéri jónak lenni.
  • Az lehetsz, aki csak akarsz: a mesék világában az lehetsz, ami és aki csak akarsz, mert mint tudjuk, meseföldön bármi lehetséges, hisz csak a képzeletünk szab határt. Választhatod bármelyik karaktert, amelyik számodra a legszimpatikusabb és máris a bőrébe bújhatsz.
  • Kikapcsol, elvarázsol, elfeledteti a világ összes baját, ha meghallgatsz egy mesét.
  • Bármi lehetséges! – ezzel bátorítanak. A mesékben bármi lehetséges, tűnjék akármilyen képtelenségnek, lehetetlenségnek is. Az a jó, hogy általuk gyerekek és felnőttek megtanulják, hogy pozitív hozzáállással és kemény munkával végül elnyerjük jutalmunkat, hisz a kemény munka mindig kifizetődik.
  • Tanít, nevel, bátorít, megszépít, erőssé tesz és fantáziát fejleszt. Igen, erre csakis a mesék képesek.
  • Utazás: minden mese egy-egy utazás és ami a legszebb az egészben, hogy ki sem kell hozzá tenned a lábad otthonról.
  • Összetartozás: erősíti a családi összetartozást, a minőségi időtöltés és a közös szórakozás mindenkinek nagyon fontos. Egy jó kis meseest kiváló csapatépítő program lehet és nagyszerűen összehozza az egész családot, hisz minden generáció szívesen meghallgat egy szép mesét, különösen ha jó a társaság.
  • Meseterápia, mesepszichológia: ezek a kifejezések és tudományterületek nem hiába kaptak ilyen hangzatos neveket. Komoly kutatások és mára már megalapozott bizonyítékok is megerősítik, hogy a mesék milyen jó hatással vannak kicsikre és nagyokra egyaránt. Általuk töltődünk, fejlődünk és tanulunk.
  • Hallgatni és mondani egyaránt jó ♥
  • Nem számít a kor. Azt hiszem ez a legjobb része. Nem számít hány éves vagy, óvodás, iskolás, vagy épp nyugdíjas, a meséket imádni sohasem szégyen, mert aki a meséket szereti rossz ember nem lehet.🙂

És te, szoktál mesét olvasni?


3 responses to “Egy mesés bejegyzés

  1. Bogcsi szerint:

    Mostanában ritkán olvasok mesét. Legutóbb a kis Tündérkeresztlányomnak olvastam egy Bori mesét. Illetve amikor én altattam, akkor kitaláltam egy történetet. Ezután mesélte a mamája, hogy kérd

  2. Bogcsi szerint:

    (Bocsi, ügyetlenkedtem)… kérdezte tőle a kicsi, hogy “Te miért nem tudsz olyan mesét, mint a Dorka?” Kérdezték tőlem, h mit meséltem…. Szeretem a meséket. Olvasni, haklgatni is. Néhány éve volt egy mesehallgatós időszakom, a régi kedvenceket hallgattam mp3 formában. Tavaly rendbeszedtük a régi lemezjátszót, előkerültek a meselemezek is. Ralán majd újra meghallgatom őket. Nagyszerű időtöltés lenne hűvös, kuckózós estékre.

  3. manetti9 szerint:

    Szerintem is azok a legjobbak, amiket mi magunk találunk ki, a gyerekek is azt élvezik a legjobban mindig🙂
    Én is rákaptam most a hangosmesékre, nagyon jó, amikor már túl fáradt vagyok olvasni, akkor csak behunyom a szemem és hallgatom a mesélőt és újra gyerek vagyok.🙂 Nagyon jó kis találmány ez…

Vélemény, hozzászólás?

